Flitspeiling 4: Betalen
Begin dit jaar deed de bibliotheek onderzoek naar betalen: Hoe betalen bibliotheekleden het liefst hun abonnement en voor activiteiten? En wat vinden ze van de communicatie van de bibliotheek over dit onderwerp?
Communicatie over betalen
Iets meer dan tweederde van de panelleden is positief over de communicatie rondom betalen. Mannen zijn meer te spreken over de communicatie dan vrouwen en 55-plussers zijn positiever dan panelleden jonger dan 55. Panelleden die positief zijn, geven vooral aan dat ze blij zijn dat de communicatie duidelijk en tijdig is en dat ze tevreden zijn over de manier van betalen. Panelleden die ontevreden zijn over de communicatie, geven aan dat ze graag een bericht ontvangen voordat de automatische incasso wordt afgeschreven, dat ze het niet fijn vinden dat het abonnement automatisch wordt verlengd en dat ze op de hoogte willen worden gebracht als de tarieven van de bibliotheek veranderen.
Abonnementsgeld en activiteiten
55% van de panelleden wil het abonnementsgeld het liefst betalen via automatische incasso. Ongeveer drie op de tien geven de voorkeur aan het betalen van het abonnementsgeld via iDEAL. De toegang voor activiteiten betalen de panelleden het liefst via iDEAL (35%). Gevolgd door betaling in de bibliotheek zelf, contant (13%) of via een betaalzuil (11%).